جشنواره جوان خوارزمی
به منظور ايجاد ، پرورش ، رشد و شکوفايی استعدادها و خلاقيت های نوجوانان و جوانان و توسعه و تعميق روحيه پژوهش، نوآوری و حمايت و هدايت مادی و معنوی از دانش آموزان و دانشجويان پژوهشگر و نوآور، جشنواره جوان خوارزمی، در چهارچوب اين شيوه نامه برگزار می شود.
¨ مفاهيم واژه ها :
- جشنواره : جشنواره جوان خوارزمی – بخش دانش آموزی و دوره های کاردانی آموزش و پرورش .
- دانش آموز : دانش آموزان شاخه متوسطه نظری و پيش دانشگاهی و هنرجويان شاخههای فنی و حرفه ای و کاردانش (اعم از دولتی ، غير دولتی ، روزانه و بزرگسال) ؛
- دانشجو : دانشجويان دوره کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای (دولتی ) و مراکز تربيت معلم.
- پژوهش های بنيادی : پژوهش های طراحی شده برای ايجاد درک نوينی از اصول و فرايندهای اساسی و اصلی پديده های صنعتی ، طبيعی و اجتماعی .
- پژوهش های کاربردی: پژوهش هايي برای ايجاد فناوری جديد و جست و جوی دانشی که بتواند در مسائل عملی به کار رود و نيز ارائه راهکارهای مناسب براساس يافته های علمی، که در چهار زمينه زير تحقـــق می يابد:
- پژوهش های توسعهای : پژوهش هايي که منجر به تکميل يا توسعه فراگرد، محصول صنعتی و يا يافته علمی و کاربرد آن باشد.
- اختراع: محصول يا فراگردی که با ترکيب دو يا چند شي مادی ، راه نوينی را برای انجام کاری ارائه می دهد و يا راه حل فنی جديدی را برای حل مشکل پيشنهاد می کند .
- ابتکار : بهره برداری موفقيت آميز از ايده های نو و يا دسترسی به دانش فنی و فناوری ساخت محصول به روش جديد و با تکيه بر اختراعات و اکتشافات قبلی.
- پژوهش های کاربردی علوم نظری : پژوهش هايي که منجر به ارائه راهکارهای مناسب براساس يافته ها و نظريه های علمی می شود .
- گروه علمی : عبارت است از تمامی رشته ها و گرايش های مربوط.
- خلاقيت : توانايي پرورش يا به وجود آوردن يک انگاره ، انديشه ، راهکارها و يا محصول جديد .
- نوآوری : تجلی و تحقق خلاقيت؛ يعنی عملياتی کردن و به اجرا درآوردن توانايي های ذهنی در پرورش و يا ايجاد يک انگاره ، انديشه ، راهکار و يا محصول جديد .
اهداف جشنواره جوان خوارزمی :
- ۱- ايجاد زمينه های لازم برای بروز ، پرورش، رشد و شکوفايي استعدادها و خلاقيت های نوجوانان و جوانان؛
- ۲- توسعه و تعميق روحيه پژوهش و نوآوری ؛
- ۳- حمايت و هدايت مادی و معنوی دانشآموزان و دانشجويان پژوهشگر و نوآور ؛
- ۴- کاربردی کردن علوم و ارتباط دادن آن با زندگی و نيازهای جامعه ؛
- ۵- ارزش بخشيدن به دستاوردهای علمی و فنی نوجوانان و جوانان ؛
- ۶- آماده سازی نسل جوان برای ورود به ميدان رقابت های علمی و فنی ؛
- ۷- هدايت استعدادها و خلاقيت ها در جهت رفع نيازهای مراکز علمی و صنعتی؛
- ۸- آشنايي دانشآموزان با پژوهش و شيوههای کشف و حل خلاقانه مسائل علمی و فنی؛
- ۹- انجام کارهای علمی ، فنی و پژوهشی به شيوه گروهی با حفظ رقابت سالم و سازنده؛
- ۱۰ توليد دانش و بومی کردن علوم.
– شرايط شرکت در جشنواره :
کليه دانش آموزان و هنرجويان دوره متوسطه و پيش دانشگاهی ، اعم از دولتی و غيرانتفاعی ، روزانه و بزرگسالان، و دانشجويان دوره های کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای، مراکز تربيت معلم و ساير مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش ، با رعايت شرط سنی حداکثر ۳۰ سال تمام ، می توانند در بخش دانش آموزی و دوره های کاردانی آموزش و پرورش جشنواره جوان خوارزمی شرکت نمایند.
شيوه نامه اجرايي جشنواره
رديف | شرح فعاليت | زمان اجرا |
۱ | تحويل طرح ها توسط شرکت کنندگان به واحدهاي آموزشي محل تحصيل و ارسال به شهرستان / منطقه/ ناحيه (محل تحصيل براي دانشجويان مهمان، مرکز آموزشي مقصد است.) | ۱۵ ارديبهشت |
۲ | برگزاري داوري طرح ها در دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي منطقه | ۱۶ ارديبهشت الي ۸ خرداد |
۳ | ارسال طرح هاي منتخب از شهرستان/ منطقه / ناحيه به دبير خانه جشنواره سازمان | ۱۰ خرداد |
۴ | برگزاري داوري طرح ها در دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي سازمان | از ۱۶خرداد لغايت ۲ تير |
۵ | تحويل طرح هاي منتخب استاني به دبيرخانه ستاد جشنواره به صورت حضوري توسط نماينده سازمان | ۴ و ۵ تير |
۶ | برگزاري داوري کشوري با حضور داوران گروه هاي علمي مربوط استاني براي دفاع حضوري از طرح ها | ۴ و ۵ مرداد |
۷ | برگزاري داوري کشوري با حضور طراحان مدعو براي دفاع حضوري از طرح ها | ۱۳ لغايت ۱۶ شهريور |
۸ | بررسي نهايي طرح ها توسط هيات داوران مشترک وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري و وزارت آموزش و پرورش | مهر و آبان |
۹ | اعلام اسامي طرح هاي برگزيده کشوري و برگزاري مراسم تقدير و تجليل از برگزيدگان کشوري | نيمه دوم آذر |
گروه های شانزده گانه علمی جشنواره به شرح زیر می باشد:
رديف | گروه هاي علمي و داوری |
۱ | برق و الكترونيك |
۲ | كامپيوتر |
۳ | مكانيك |
۴ | عمران |
۵ | علوم زيستي وپزشكي |
۶ | كشاورزي و منابع طبیعی |
۷ | فيزيك ونجوم |
۸ | شيمي |
۹ | نانو تکنولوژی |
۱۰ | رياضي |
۱۱ | زبان وادبيات فارسي |
۱۲ | علوم اسلامي ، فلسفه و ادیان |
۱۳ | علوم اجتماعي |
۱۴ | هنرومعماري |
۱۵ | روباتیک |
۱۶ | ساير گروه هاي علمي |
معیارهای داوری طرحها
۱- ارزش علمی ، پژوهشی و فنی طرح
۲- خلاقیت و نوآوری ، تجربه و تحلیل و نتیجه گیری
۳- کاربرد و حل مسئله
۴- گزارش علمی و مستندسازی
تعریف عملیات ضوابط داوری :
۱- ارزش علمی ، پژوهشی و فنی طرح
به این معنی که طرح دارای مبانی نظری می باشد و در ساخت و انجام آن ، طرح و طراحان از روش ها و قوانین علمی استفاده کرده اند و طرح ارائه در مقایسه با طرحهای مشابه با توجه به مبانی نظری و استفاده از روش ها و قوانین علمی ، دارای ارزش بالاتر می باشد . این ارزش از دیدگاه داوران ممکن است ناظر بر کاربرد طرح ، هزینه و بازده ، مزیت طرح نسبت به طرحهای مشابه و یا سهولت استفاده از آن باشد.
۲- خلاقیت و نو آوری ، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری
خلاقیت عبارتند از تولید فکر جدید و نو آوری در ساخت ابزار و یا ارائه نظریه و یا خلق اثری بدیع در هنر و ادبیات است ، به این معنی که طرح ارائه شده ممکن است براساس تفکر دیگران ، تغییراتی در آن ، ساخته و یا ارائه شده و یا ممکن است طرح بر اساس تفکر طرح یا طراحان شکل گرفته باشد که در این صورت خلاقیت و نو آوری را توأماً دارا خواهد بود .
تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری بدین معنی است که فرد بتواند اجزاء و عناصر یک مسأله یا پدیده را مورد بررسی قرار داده و سپس ارتباط بین اجزاء و عناصر را تحلیل نماید و در نهایت به یک فرضیه و یا نظریه برسد و راهکارهایی را ارائه نماید.
۳-کاربرد و حل مسأله
کاربرد و حل مسأله بدین معنی است که طرح یا طراحان به مسأله ای برخورد کرده اند و برای حل آن مسأله، راه حل و یا راه حلهایی کاربردی پیشنهاد نموده اند ، که قابل ساختن و یا عمل کردن است و تجویز آن ، راه حل منطقی مسأله مورد نظر طراح یا طراحان می باشد . در آثار ادبی و هنری ، ارزش و کاربرد اثر در ادبیات و هنر ، ملاک ارزیابی خواهد بود .
۴- گزارش و مستند سازی
طراح یا طراحان بایستی کلیه مراحل عملیات طرح از شروع تا پایان را براساس چهار چوب یک نوشتاری علمی ، با رعایت ” مقدمه ، پیشینه تحقیق ، طرح مسأله ، تعریف و تشریح کامل اجزاء ساخته شده ، شیوه عمل آن و قوانین علمی به کار رفته در آن و در طرح های پژوهش علاوه بر موارد فوق ، امکان مطالعه ، عامل زمان و مکان ، تهیه و تنظیم فرضیه ، طبقه بندی اطلاعات ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، تعیین اعتبار فرضیه ، نتیجه گیری و در صورت امکان ، ارائه نظریه “و همراه با مدرک و مستندات لازم ( عکس ، نمودار ، فیلم ، دیسکت و سی دی و … ) ارائه نمایند .
مدارک لازم جهت ارائه طرح به ستاد جشنواره :
۱- گزارش علمي جامع و کامل طرح ؛
۲- فرم هاي تکميل شده و مشخصات طرح ( فرم شماره ۱ ) و مشخصات طراح ( فرم شماره ۲ ) و فرم ارزيابي طرح برحسب زمينه علمي و نوع پژوهش ( فرم شماره ۱ تا ۵ ) ؛
۳- مدارک و مستندات مربوط به طرح ( نوار ويدئويي ، نوار کاست ، ديسکت ، CD ، عکس ، نمودار و … ، به استثناء دست ساخته ها ) ؛
تبصره : دست ساخته هاي طراحان ( به جز طرح هاي هنري، حداکثر در ابعاد ۵/۱*۱ متر ) در صورت دعوت به دفاع حضوري ارائه شود.
ت – نکات مهم :
۱- ثبت اطلاعات کليه طرح هاي شرکت کننده در دهمين جشنواره در نرم افزار و فرم هاي ارسالي الزامي است.
۲- براي هر طرح بايد مدارک فوق به صورت جداگانه، تکميل و ارسال شود و از ارسال چند طرح در قالب « مجموعه طرح » با يک فرم خودداري گردد.
۳- از کپي کردن ۲ فرم روي يک برگ خودداري شود.
۴- فرم ها فقط با خودکار مشکي تکميل گردد.
۵- فرم هاي شماره (۱) و (۲) به ترتيب در پوشه قرار گيرد.
۶- تصوير صفحه اول شناسنامه طراح، ضميمه فرم شماره (۲) شود.
۷- از تغيير شکل فرم ها خودداري گردد.
۸- فرم ها به طور دقيق و کامل ، تکميل، و موارد درخواستي ( عکس طراح ، طرح و …) ضميمه شود . فرم شماره (۲) براي هر طراح به طور جداگانه تکميل شود.
۹- از ارسال طرح هايي که يک يا چند نفر از طراحان آن دانش آموز يا دانشجوي دوره کارداني آموزش و پرورش نباشند ، به اين دبيرخانه خودداري گردد.
۱۰-برگزيدگان کشوري دوره قبل جشنواره ، حق شرکت در مرحله کشوري اين دوره را نخواهد داشت .
۱۱- هر طرح بايستي از طريق واحد آموزشي محل تحصيل و فقط يک بار براي شرکت در جشنواره جوان خوارزمي در هر دوره معرفي گردد و چنانچه طرحي بيش از يک بار در هر دوره ارائه شود ، از شرکت در جشنواره محروم مي گردد.
۱۲- در طرح های گروهی ، چنانچه طراحان از چند منطقه یا استان باشند ، طرح از طریق منطقه/استان طراح (۱) ارسال شود.
۱۳- با توجه به اينکه درصد سهم طراحان غير قابل تغيير است ، در تکميل درصد سهم طراحان دقت شود.
۱۴- در تکميل فرم ها به تذکرات مندرج در آنها توجه شود.
۱۵- طرح هاي ارائه شده در اين دوره مي بايست در دوره هاي قبل جشنواره شرکت نکرده باشد، مگر آنکه در فراگرد اجرايي دستاوردهاي طرح ، تغييرات اساسي اعمال شده باشد.
۱۶- طرح هاي ارائه شده در زمينه فني و مهندسي و طرح هاي مربوط به ابتکارات ، اختراعات و دست ساخته ها به صورت تئوري و ايده قابل قبول نخواهد بود و نمونه طرح حتماًبايد ساخته شده و قابل اجرا باشد.
۱۷- جدول زمان بندي به طور دقيق رعايت شود . به طرح هايي که خارج از برنامه زمان بندي ، بدون داوري کميته استان و يا به طور ناقص ارسال گردد، ترتيب اثر داده نخواهد شد.
۱۸-کليه گزارش ها ، مدارک و مستندات علمي مربوط به طرح هاي منتخب استان ، اعم از نوشته ها ، کتاب ها ، نوار ويدئويي ، نوار کاست ، CD ، عکس و نمودار به انضمام فرم هاي تکميل شده ، به طور کامل ارسال گردد. و ليکن، از ارسال دست ساخته ها خوداري شود . ( ارسال دست ساخته هاي زمينه علمي هنري، حداکثر در ابعاد ۵/۱*۱ متر الزامي است و ارسال آثار بيش از اندازه تعيين شده و حجيم، در زمان جلسات داوري حضوري انجام گيرد).
۱۹- تصويري از کليه گزارش ها و مدارک و مستندات ارسالي در دبيرخانه استان بايگاني و سپس ، گزارش ومدارک همراه با فيلم روند اجرايي و داوری جشنواره استان به ستاد ارسال گردد. دبيرخانه ستادي به دليل فرايند داوري که در مرحله کشوري اجرا مي شود، تعهدي نسبت به عودت طرح ندارد.
۲۰- با توجه به اينکه طرح هاي ارسالي به طور مقايسه اي در زمينه ها و گروه هاي مربوط بررسي و داوری مي شوند، لذا کليه اعتراض هاي مربوط به داوری طرح هاي منتخب استاني، بايد در کميته جشنواره استان مورد بررسي قرار گيرد و ستاد جشنواره منحصرا ً در مورد « شيوه داوري کميته هاي استاني » ارزيابي لازم را به عمل خواهد آورد .
۲۱- کميته جشنواره استان ها بايد آمار کامل طرح هاي شهرستان ها ، مناطق، نواحي و مراکز آموزش عالي وابسته به آموزش و پرورش را در جدول پيوست تکميل نموده و همراه با طرح هاي منتخب به ستاد جشنواره ارسال نمايند.
۲۲- توصيه مي گردد در هر شهرستان / منطقه / ناحيه و مرکز آموزش عالي ، يکي از افراد علاقه مند ، به عنوان دبير يا رابط جشنواره شهرستان / منطقه / ناحيه و مرکز با استان ، و در هر دبيرستان ، هنرستان و مرکز پيش دانشگاهي، يکي از همکاران علاقه مند، به عنوان رابط جشنواره با شهرستان / منطقه/ ناحيه انتخاب گرديده و فعاليت نمايد.
۲۳- مسئولان استان ، شهرستان/ منطقه / ناحيه و مراکز آموزش عالي , ضمن شرکت در جلسات مديران واحدهاي آموزشي، نسبت به تعيين و تشريح اهداف جشنواره ، در روند اجرايي برگزاري جشنواره جوان خوارزمي اقدام نمايند.
۲۴- همزمان با برگزاري مراسم تقدير و تشکر از برگزيدگان استاني ، نمايشگاهي از ابتکارات ، خلاقيت ها و پژوهش هاي طرح هاي برتر دانش آموزي و دانشجويي استان تشکيل گردد.
۲۵- دبيرخانه جشنواره استان نسبت به چاپ خلاصه طرح هاي برگزيده دانش آموزي و دانشجويي اقدام نمايد.
۲۶- در صورت امکان ، طرح ها در شهرستان / منطقه/ ناحيه و مراکز آموزش عالي مورد بررسي و داوري اوليه قرار گيرد و طرح هاي برتر به همراه ليست طرح هاي ارائه شده ، به تفکيک گروه هاي علمي، به دبيرخانه جشنواره استان ارسال گردد.
دیدگاه های شما:
تاکنون نظری ثبت نشده است.